Minek a szövegíró, ha írni mindenki tud? Ezt a kérdést csak az istenadta tehetségek és azok teszik fel maguknak, akik még sosem olvasták valódi, képzett szakember munkáját.
Egy copywriter vagy contentwriter ugyanis teljes körű támogatást nyújt egyéni vállalkozóknak, szolgáltatóknak és vállalkozásoknak, hogy üzenetük célba érjen. Vagyis segít, hogy artikulálja, kihangosítsa (nem pedig kitalálja!) és közérthetővé tegye mindazt, amit megbízóként potenciális vásárlóidnak vagy ügyfeleidnek el szeretnél mondani. A legjobb szavakat találja meg neked, hogy te azzal foglalkozhass, amihez igazán értesz.
Amit egy jó szövegíró megtesz az ügyfeleiért
Egy jó szövegíró ragaszkodik ahhoz, hogy írásban briefeld. Fontos számára, hogy megismerje a csapatodat alkotó szakembereket, hogy mindig tudja, kitől kérdezhet és kihez fordulhat szükség esetén. Feltérképezi a céljaidat, és kéri, hogy kijelölt kapcsolattartója legyen, illetve hogy annyit kérdezhessen, amennyit csak szükséges. Emellett ismeri a SEO és a legfontosabb szoftverek alapelveit, képes önálló anyaggyűjtésre vagy -feldolgozásra, helyesen ír és képes játszani a szavakkal.
Ideális esetben jó emberismerő – már ha ezt a fajta ráhangolódási készséget hajlandóak vagyunk skillként elismerni –, jól és nyitottan, elfogadóan kommunikál. Figyeli minden rezdülésedet éppúgy, ahogy az ügyfeleidét figyeli majd. Felveszi a márkád stílusát – azaz márkaazonosan fogalmaz, a te kifejezéseidet használja –, de úgy mondja, hogy az az ügyfelek számára érthető, befogadható és vonzó legyen.
A jó szövegíró kiismeri magát a felületek és műfajok között, azaz tudja, hogy egészen máshogy, mástól lesz sikeres egy blog, egy PR-cikk, egy natív vagy éppen néhány Facebook-, esetleg LinkedIn-poszt. Mindezek mellett sosem téveszti szem elől a célt, ami – bármennyire is nem ezt akarod hallani ügyfélként – nem az, hogy neked, a megrendelőnek tetsszen a munka végeredménye. Sokkal inkább az, hogy az általad meghatározott konverziós célt az általad kijelölt ügyfélcsoportban a megfelelő minőségű szöveg a kívánt mértékben érje el. (Fontos! A célt továbbra sem neki kell kitalálnia, hanem neked, az ügyfélnek. Vagy a briefet író marketingkommunikációs stratégának.)
Ugyanakkor kár volna tagadni, hogy a szövegíró megrendelésre dolgozik. Vagyis jó esetben közli veled, ha nem ért egyet bármely döntéseddel, kérésedre megvilágítja a szakmai nézeteltérés gyökereit, és javaslatot tesz egy optimális áthidaló megoldás megvalósítására, de nem felejti el, hogy te vagy a megbízó. Vagyis végül tiéd az utolsó szó, akkor is, ha nem ért egyet veled.
Tipp profiknak: Olyan szövegírót válassz, aki akkor is elmondja neked a szakmai véleményét, ha az nem egyezik a tiéddel! Nyilvánvalóan te ismered a legjobban a szolgáltatásodat vagy termékedet.Talán még a piacodat is. De az „így szoktuk, az eddig bevált” mellett lehetnek újabb szempontok, amiket egy profi szakember behozhat, új ötletek, amik a céljaidat támogathatják. A profi szövegíró pontosan tudja, mit és hogyan kell elmondani ahhoz, hogy a célcsoportod számára mindaz hallható és érdekes legyen.
Amit a szövegíró NEM csinál
A legtöbb szövegíró igazodik az ügyféligényekhez. Azaz olyan határterületeken is kipróbálja magát, melyek eredendően nem (feltétlenül) tartoznak a szigorúan vett munkaköréhez. Azaz könnyen lehet, hogy kérésre Canva-guruvá válik, ha épp kreatív kell az ügyfélnek a közösségimédia-poszthoz. Videót vág, ha az ügyfél Reels-ben mondaná el, de fogalma sincs, hogyan csinálja. Kontenttervet készít, ha nincs, aki kitalálja, milyen tartalom, hol, mikor jelenjen meg, noha tudja, hogy a kontentmarketing inkább a marketingszakértő dolga volna.
A szövegíró néha projektmenedzser, aki összefogja az egyes részterületeken zajló folyamatokat, hogy az ügyfél egyben lássa a teljes képet. Néha dealer, aki összetrombitálja a csapatot. Máskor hajcsár, időmenedzser, networking vagy SEO-szakember, lelki szemetesláda, coach, brainstorming specialista, lektor, korrektor és gondolatolvasó.
Csakhogy mindez nem a szövegíró dolga. Sőt, minél több mindent vállal valaki magára – virtuális asszisztenciától a ghostwritingon át a termékleírás-készítésig és még tovább –, annál valószínűbb, hogy az illető vagy egy igazi 21. századi polihisztor, vagy nincs tisztában a saját kompetenciahatáraival. (Esetleg túlteng benne az altruizmus és a segítőszándék, mert azért erre is láttunk már jó pár példát.)
A próbamunka a szövegíró mumusa
A legtöbb senior szövegíró nem szívesen vállal próbamunkát. Egy részük azért, mert egészen egyszerűen nincs szükségük arra, hogy a hozzáértésüket bizonygassák valakinek. Mások azért, mert annyi a munkájuk, hogy nem akarnak ennyi időt feleslegesen rászánni egy potenciális projektre. Akad, aki csak utálja, hogy a próbamunkát manapság kifizetni nem divat…
Mi a Helyesen magyarulnál úgy gondoljuk, hogy a referencia alap, a kötelezettségmentes telefonos konzultáció pedig minden szolgáltatási csomagunkhoz ajándékba jár.
Ez ugyanis kétirányú utca: ügyfeleink dönthetnek, hogy velünk akarnak-e dolgozni, mi pedig, hogy akarunk-e nekik dolgozni. Mi a próbamunkát szeretjük, sőt szívesen vállaljuk, mert tudjuk, hogy a közös munka során kiderül, milyen módon kommunikálsz, megtapasztaljuk, hogyan tudunk neked jól segíteni, így aztán a későbbi közös feladatokat már úgy vállaljuk el, hogy tudjuk, tényleg képesek vagyunk neked megadni, ami jár. Igaz ugyanakkor, hogy ebben is a fair play-ben hiszünk, vagyis a próbamunkára is árajánlatot adunk, és csak annak elfogadása után látunk munkához.
Miért nem garantálhat fix százalékos növekedést a felelősségteljes szövegíró?
A szövegíró munkájának díja iparágtól és feladattól függően néhány ezertől akár százezer forintos tételig is terjedhet. Amire ügyfélként nyilván azt mondod, az bizony nem olcsó, pláne, ha még garancia sem jár hozzá. Nem véletlen tehát, hogy a megrendelők gyakran szeretnének valamiféle biztosítékot arra, hogy a számukra elkészített anyagok jól konvertálnak majd.
Egy jó szövegíró ugyanakkor nem vállalhat sales vagy marketing KPI szintű garanciát, hiszen pontosan tudja, hogy a szöveg sikere nem csak annak minőségén múlik. Hanem azon is, hogy megfelelőek-e a weboldal, a levelezőrendszer, a közösségimédia-felület beállításai, mikor jelennek meg a posztok, milyen felületekre, szoftverekre, képanyagokra fizettél be, jól határoztad-e meg a célcsoportodat, a SEO-célú kifejezéseket, milyen az aktuális gazdasági helyzet, az év melyik szakaszában vagyunk…
A szövegírás ugyanis a marketingkommunikációs tevékenység és láthatóságnövelés egyik alapja, de nem az első, hanem az utolsó lépések egyike! Karakterszámra és pontos üzenetekre alkalmazott művészet, mely érzékenyen és optimális körülmények között hatékonyan szolgálja cégedet, ha hagyod neki.
Pro tipp: Mielőtt kisebb vagyont költenél szövegírásra és látványos vizuális megoldásokra, vedd komolyan folyamatban lévő projektedet, és kérd marketingstratégiai szakértő kollégánk segítségét! Ha az első lépéstől az utolsóig a Helyesen magyarul csapatával dolgozol, biztos lehetsz abban, hogy a végeredmény megfelel majd a kívánalmaidnak. Ismerd meg csapatunkat, vagy írj nekünk az irodavezeto@helyesenmagyarul.hu -ra!
Z. Kocsis Blanka
Szövegíró