Tamagocsi, vagyis egy hálátlan, de divatos kis ketyere, amivel folyamatosan foglalkozni kell.
Etetni, itatni, pisiltetni és kakiltatni, simogatni és játszani kell vele, és ha szomorú, fel kell vidítani, különben meghal szegény. Hogy mit ad vissza mindezért? Nem sokat. Emiatt nem lettek túl hosszú életűek ezek a kis gombelemes szerkezetek, amikkel a kilencvenes évek végén tömegek játszottak. Ma kisvállalkozóként van helyette socialmediaplatform-rengetegünk, és ugyanúgy etetjük ezeket, időt, pénzt nem kímélve, mint régen a tamagocsikat.
Apropó! Te tudtad, hogy az appstore-ban még mindig több tamagochee applikációt lehet letölteni, és az alkalmazás-áruházban Androidra, sőt a Google saját áruházában PC-re is találsz ilyen játékokat még most, 2024 végén is?
Az átlagos kisvállalkozó eszelős mennyiségű időt öl bele abba, hogy a közösségi médiában jelen legyen. Vagy nem foglalkozik vele. Mindkettő egyaránt rossz.
Mivel az egy-két főt foglalkoztató kisvállalkozásoknak pénze általában nincs arra, hogy kiszervezze, időt meg valahogy könnyebben szakít, így nem is nagyon gondolkodik el a kiszervezésen.
A nagyobb méretű kisvállalkozások ugyan kiszervezik, amit csak lehet, viszont sokszor tapasztalják, hogy nem jönnek a számok.
Hogy milyen számok nem jönnek?
Tényleg… mik is a számok?
A számok alatt a konverziót értjük. A konverzió a marketingben azt jelenti, hogy az adott aktivitás hatására milyen elvárt változás történik a marketingfolyamatban. (Maga a szó átalakítást jelent csupán.) Vagyis konverzió lehet maga a kattintás, a megtekintés, lájkolás, de csak az elolvasás is. Nagyon sok vállalkozó hiszi azt, hogy a konverzió a vásárlást jelenti, illetve sokan hiszik, hogy csak a vásárlás, vagy maximum egy feliratkozás lehet eredmény, minden más felesleges. Ha tehát nem jönnek a számok, mindig meg kell vizsgálni, mi történt a folyamat során, mi az elvárásunk, és ha tényleg nem jönnek, hol volt a hiba, melyik volt az a felület, amit feleslegesen “etettünk”.
Nem úgy van az, mint volt régen, nem az a nap süt az égen
Régen vasárnap az emberek kimentek a ligetbe, odaállt egy lángosárus, felcsapta a redőnyt, kiment a fokhagymaszag, és állt a sor, jött be a pénz. Ez a példa egy elég régi klasszikus a kiáramlás-beáramlás törvényére, vagyis akkor van eredmény, ha kiáramlik a kommunikációnk, hírlelünk valamit, akkor fog állni a sor.
Régen úgy volt, hogy kiírtunk valamit a Facebook-rajongóinknak, és máris jöttek a lájkok, a kommentek, és sokan látták. Tudtunk forgalmat terelni az oldalunkra kvázi a gyártott tartalomért cserébe, szinte alig korlátozta a Facebook a tartalmakat. Ez az idő már soha nem fog visszajönni, és aki még mindig azt hiszi, hogy olcsón vagy ingyen lehet tömegesen követőket kapni ezeken a felületeken, az téved.
Bár néha, jól elkapott termékekkel és hájpokkal találkozunk ellenpéldával, a többségnek ez nem valószínű, hogy fizetett hirdetések nélkül összejön, mivel nem minden termékből és témából lehet ilyet kipattintani, ráadásul erre valódi recept sincs. A „csúnya, gonosz közösségi média” azt akarja, hogy ápoljuk a felületeit, de cserébe csak további pénzért ad nekünk tervezhető és kiszámítható elérést. Piroska ebben a mesében már rég nem a nagyival, hanem a farkassal beszél.
Megéri-e több közösségimédia-platformon jelen lenni?
A válasz tényleg kettős. Nem mindenkinek és nem minden platformon kell jelen lenni.
Az emberekre a következő 3 dolog továbbra is elmondható:
- tanulni,
- szórakozni – kapcsolódni,
- vásárolni
akarnak ezeken a platformokon. Ennyi. Nem több.
Ma már olyan sok platform van, hogy egy komplett görög panteon minden istenének összes ideje is kevés lenne arra, hogy egy vállalkozó minden felületen jelen legyen, emiatt választania kell, mely felületek fontosak a számára, és milyen felületeken, hogyan kommunikál. Ezért kell nagyon jól kiválogatni, hogy a mi célcsoportunk hol van jelen.
ÁLLJ, mielőtt megint beleesel a szegény Piroska szerepébe, és hülyeségekkel tömöd tele a kosárkádat! NEM IGAZAK minden piacra az általánosságok, mely szerint üzlet- vagy tudásalapú témák LinkedIn, képes tartalmak Insta, videós cucc fiataloknak TikTok, minden más korúaknak YouTube, nénik és bácsik Facebook, és idehaza nem megy az X (lánykori nevén a twitter). A képlet ennél árnyaltabb és személyre szabott átgondolást igényel. Mivel minden platformot nem lehet, sőt nem is kell átfogni, ki kell mérni, hol érdemes megjelenni ezek közül, és mennyit érdemes kommunikálni egy átlagos üzletmenet fenntartásához.
Magyar sajátosság, hogy a Facebook szinte sehol nem kihagyható, illetve hogy a TikTok az új istenség.
Jó tartalommal még mindig fenn lehet maradni!
Ez az állítás igaz, viszont nagyon sokan a 4–6–10 évvel korábbi eredményeket tartanák jónak, ami már a múlt. Az is gyarló emberi tulajdonság, hogy évtizedes és sokat költő márkák statisztikáival mérik össze a sajátjukat, ami értelemszerűen lelombozóan pocsék lesz ezekhez viszonyítva. Fontos: mi mindig magunkhoz viszonyítunk első körben!
A jó tartalom előállítása drága, és a végső számadásnál meg kell nézni, hogy megérte-e erre külön időt és pénzt fordítani. Lehet, hogy éves szinten olyan magas költsége van, hogy egy visszavett és olcsóbb kommunikáció még mindig lesz olyan eredményes, ha a különbözetet fizetett hirdetésre költjük. Ezért kell látni az eredményeket. A tartalom teljes megszüntetése orbitális hiba volna! A tartalomgyártás célja nem csak értékesítés, ez a márka arculatának alakítója is. A PR része, és emiatt nem lehet rá csak fejőstehénként gondolni.
A folyamatos tartalomgyártás a LinkedIn-felületeinkre, a blogunkra, a Threads-felületeinkre ugyanúgy vonatkozik … és a jó hír: mondhatjuk, sőt, MONDJUK mindenütt ugyanazt! Minden kommunikációt írásban tervezünk, emiatt ez nem megkerülhető, ez a kiindulópont, és itt kell okosnak lenni.
Facebook – a közösségi oldalak dinoszaurusza
Évente többször szoktuk temetni, utáljuk mind, bonyolult, időrabló, a korábbiakhoz képest rosszul hoz, nem tud magyarul, hülyeségeket halmoz egymásra, nagyon sok pénzt visz – ÉS még mindig a legeredményesebb csatorna Magyarországon, ahol a legtöbb felhasználó jelen van. Az a hír járja róla, hogy az idősebbek platformja – ami egyébként bizonyos szempontból igaz –, ám a legtöbb folyamatból nem szabad teljesen kihagyni.
Mivel korábban 2–3 kattintásból posztolhattunk valamit időzítve, amit a követőink többsége látott, megszoktuk ezt a csatornát, viszonylag olcsó és hatékony volt. Ma egy átlagos szórakoztató vagy edukatív poszt előállítása akár 7–15 kattintást is igényelhet, a poszt megírásán túl a megfelelő kihelyezés és terjesztés is időigényesebb, így fajlagosan drágább lett a jelenlétünk az oldalon. Alaposan meg kell gondolni, mikor és hány posztunk jelenik meg.
Általánosságban igaz, hogy a fizetett hirdetéseknél szintén nem kihagyható a platform, amihez szintén igény van folyamatos írott és képes, valamint videós tartalomra az oldalon. Ha tehát azt fontolgatod, hogy abbahagynád a dinó etetését, alaposan gondold meg! Ez a T-Rex nemcsak hogy még nem halt ki, de nagyon élesek a fogai!
Instagram – a kimért középső gyerek
A Meta-csoport kedvelt dívája az Instagram, amit ma már a legtöbb marketingfolyamatban együtt kezelünk és gondozunk a nagytesójával. Direkt hívom így, mert a helyzete a klasszikus középső testvéré. Míg ő volt a rajongott legkisebb, tudott igazán csillogni, de mióta a Meta új területek felé nyit, beszorul a Facebook és a feltörekvő Threads közé. A képes tartalmak és a hashtagek birodalma, ami mára a hatalmas videós versenyfutásban lassan felzárkózik két piaci konkurense, a YouTube és a Tiktok mellé, ugyanis most már itt is átveszi a filterezett képek és a látszatélet szerepét a mozgóképes tartalom. Ezzel az Insta mitha kicsit vesztene korábbi vonzerejéből, ami most még a számain nem igazán látszik. A platform sok cég számára kötelező.
TikTok – Az üdvöske, ami beléd tolja az ideget
Mindenki tudja, hogy ez a jövő, mindenki vagy odavan érte, vagy gyűlöli, tehát a legmegosztóbb megosztóhely a TikTok. Mindenki úgy gondolja, hogy csak a nagyon fiatalok vannak itt, ami már 2021-ben sem volt igaz, ma meg már pláne nem, és nagyon sokan még mindig azt hiszik, hogy itt aztán tombol a hülyeség, amit nem tudnék egyértelműen cáfolni, mert ennek a jéghegynek is brutális trash-mélységei vannak, amikbe épeszű ember nem merül bele, viszont tele van a platform szuper dolgokkal, amik miatt igenis lehet szeretni.
Forradalmi technikai megoldásokat hozott be a videóstartalom-gyártásba – amiről a következő bekezdésben fogok írni. A Tiktok egy új kihívást állított a vállalkozók elé, mégpedig azt, hogy videókat készíteni – látszólag – egyszerű, bárki tud ilyet, és már nem elég, ha leírod, ha sztorizol, ha képet gyártasz hozzá, most már elvárja, hogy ezt képpel és hanggal tedd. Azt sugallja, ha lemaradsz és kimaradsz, akkor nem vagy korszerű és veszíteni fogsz. Ha eddig azt mondtuk, hogy a közösségi platformok időrablók, akkor most aztán törököt fogtunk és nem ereszt! Ugyanis a folyamatos videógyártásnál időigényesebb dolog tényleg kevés akad. A platform versenytársai, a videós nagyhatalom YouTube és a Meta-csoport két zászlóshajója, a Facebook és az Insta is felzárkóztak a rakétaként elhúzó Tiktok mellé, és versenyben tolják az arcunkba a videókat. Hogy lehet ezt bírni, ha te vállalkozó és tartalomgyártó vagy?
Gyárts videót, mert különben ….
Ha még nem őrültél bele a romló posztstatisztikákba, ha nem kaptál még eléggé idegbajt a hülyénél is hülyébb és bonyolultabb mesterséges kép- és tatalomgenerálási módoktól, ha nem fontad még be szálanként a szemöldöködet attól, ha az algoritmus aztán ezeket visszaminősítette, mert MI készítette őket, ha nem csináltál még hajnaltól késő estig egy kampányt szuper posztokkal, sajgó ujjvégekkel a temérdek kattintástól, és tökéletes stratégiával készülő tartalmakkal, amik aztán nem kaptak elérést és nem hoztak egy fagyira valót sem, akkor itt az új kihívás, hogy még boldogabb lehess: Csinálj videókat!
A YouTube a Shorts-videók megjelenésével, az Insta – Facebook a Reels-videók megjelenésével és előtérbe sorolásával kikényszeríti, hogy ebbe is belejöjjünk.
… és akkor még nem beszéltünk a Pinterestről, az X-ről, a Tumblr-ről, a Twitch-ről, a Discordról, Snapchatről meg egy csokor olyan felületről, ami egyes vállalkozások célcsoportját és szubkultúráját eléri.
Ezek után nem csodálom, hogy nagyon sok ügyfelünk felteszi a kezeit, és azt mondja: ELVESZTEM!
Meggyűlölik az egészet, mivel olyan lelki, anyagi és bizonytalansági terhet rónak ezek együtt egy kisvállalkozás vezetőjére, amit egyszerre tényleg nem lehetséges úgy csinálni, hogy mellette még a vállalkozásodat is vezeted, ugyanakkor mindenütt jelen lenni eszelős költség, ha kiszervezzük, ráadásul nehezen átlátható, és nagy a bukás, a pénzégetés veszélye.
Mi a megoldás?
Hogy elfogadjuk: nem vagyunk multicég!
Hogy abban alkotunk, amiben ügyesek vagyunk, ahol tudunk jó statisztikát csinálni.
Hogy ott vagyunk jelen, ahol a célcsoportunk.
Hogy nem döglünk bele a digitális kényszerbe, amit a marketingcégek sulykolnak, hanem kiválogatjuk ügyesen azokat, amire tényleg szükségünk van.
Hogy nem etetünk tamagocsikat, csak azért, mert az a trend, hanem azt a felületet gondozzuk, ami visszafelé is gondoz bennünket.
Hogyha pedig nem látunk már tisztán a közösségimédia-platformok tengerében, akkor kérünk egy konzultációt, hogy mielőtt belefulladnánk, megtaláljuk a zászlóshajónkat a tengeri flottában, de legalább egy kacsás úszógumit, amibe kapaszkodni lehet.
A lyukas ladikokat, amik régen sokba kerültek, de jó ideje már csak vonszoljuk őket, pedig már el kellene engedni: nem kell mindenütt ott lenni, de ahol jelen vagyunk, ott legyen hangsúlyos a vállalkozásunk!
Tipp: Nézzük át együtt a felületeidet, a statisztikáidat! Készítsd össze, milyen felületeken vagy jelen, és jelentkezz be hozzánk!
Gáspár Katalin
Marketingvezető