A weboldalkészítés könnyű. Bárki, aki tud kezelni egy számítógépet, honlapot készíteni is tud, hiszen az ingyenes platformok „hülyebarát” felülettel rendelkeznek. Így egy weboldal összekattintgatása nem éppen atomfizika. Ja, hogy te nem értesz egyet?! Mi sem!
Egy jó weboldal nem csak egy felület
Aki valaha kattintgatott már össze magának honlapot, az tudja, hogy mondani sokkal egyszerűbb, mint csinálni. Ráadásul a legtöbb esetben, miután elkészült a honlapnak kikiáltott produktum, nem történik semmi. Szerencsés esetben az ismerősök lájkolják a Facebookon, még szerencsésebb helyzetben megosztja pár barát és korábbi kolléga a LinkedInen… És a sztori véget ért.
A másik közkedvelt és elterjedt tévhit, hogy aki telepíteni tud egy WordPresst – és véletlenül még azt is eltalálja, melyiket –, netán még fel tud rakni egy sablont is, minimum félprofi. Hát még akkor, ha kész oldalelrendezéseket is hozzá tud adni! Akkor az illető máris senior, vagyis annyi pénzt kérhet el honlapkészítésért, amennyit nem szégyell.
Csakhogy egy weboldal készítése ennél sokkal összetettebb és átgondoltabb folyamat, mely nemcsak a látványról, hanem az eredményességről is szól!
Egy weboldal – ha jól van megcsinálva – azonban még akkor sem csupán egy kirakatablak, még ha látszólag csak egy egyoldalas bemutatkozó honlapról is van szó.
- Származtatott sablonnal rendelkezik, mely biztosítja, hogy a saját beállításaink ne íródjanak felül és vesszenek el egy frissítés során. (Ezt még sok „profi” weboldalkészítő is elfelejti.
- Van mögötte beépített analitika, amely figyeli a látogatók viselkedését, megmutatja, honnét érkeznek az olvasók, és azt milyen kulcsszavak alapján találják meg.
- Látható (pl. nem vagyok robot) és láthatatlan biztonsági protokollok szavatolják, hogy ne lehessen csak úgy feltörni vagy spamekkel elárasztani.
- Rendelkezik biztonsági mentés funkcióval és gyorsítótárral, hogy a lehető leggyorsabban töltsön be a honlap a látogatók számítógépén is.
- Rendelkezik megfelelő sütibeállításokkal, képes a hirdetési sütiket a Google legújabb szabályozásai szerint kezelni.
- A hirdetésekkel szervesen össze van kötve, így pontosan monitorozni lehet, mely oldalakon, milyen gombokon történt „akció”.
- Van mögötte marketingkoncepció, mely jó esetben „tárgyiasítható” integrációként a honlapon is megjelenik: legyen szó közvetlen értékesítési pontról (pl. webshop) vagy hírlevélküldő rendszerről.
- Ha nincs magyar nyelvű változata a sablonnak vagy a honlapon kívülről is megmutatkozó integrációknak, akkor azok angol nyelvű kifejezései le vannak fordítva.
- Az egész felépítése átgondolt, nincs felesleges vagy duplikált bővítmény, nincsenek felesleges „próba” sablonok, tucatnyi vázlatban maradt üres vagy félkészen publikált oldal, sehova nem mutató gombok.
- A weboldalon található képek, dokumentumok megfelelően vannak méretezve, hogy azokból sok elférjen a tárhelyen, és ne okozzanak betöltési problémát, lassulást.
- Van hozzá hivatalos (=domainnel ellátott) e-mail-cím.
Ugyanakkor azt is fontos tudnod, hogy aki azt ígéri neked, hogy a weboldalad pusztán a létezése miatt rövidesen a keresők első találatai között szerepel majd, az hazudik. Ehhez azonban elképesztő mennyiségű munka, kontent, pénz és tudatosság szükséges. Lehetetlennek nem lehetetlen, de az ilyen mértékű sikereket nem adják se ingyen, se olcsón. Egy landing kvázi digitális névjegykártya. Egy weboldal valamivel több. De önmagában egyik sem repít a Google legelső oldalának tetejére.
Az ügyfél nem mindig tudja, mire van szüksége!
Szakemberként profizmusra törekszünk, vagyis olyan weboldalkészítés a cél, mely nemcsak tetszik az ügyfélnek, hanem a céljait is jól szolgálja majd. Az ügyfelek elképzelései azonban nem mindig vannak átfedésben azok tényleges szükségleteivel. Olyannyira nem, hogy volt már olyan ügyfelünk, aki nem akart sokat, csupán a html típusú honlapját átrakni WordPressbe némi dizájnfrissítés után. Épp ezért egyáltalán nem értette, miért kellenek külön látványtervek, miért időigényes a folyamat, és miért van ennyi sor és tétel az átgondolt és teljesen transzparens árajánlaton.
Miért? Mert ő is, mint sokan mások, azt gondolta, hogy a weboldalkészítés nem több, mint kiválasztani egy mutatós sablont, bemásolni a tartalmat, és voilá, minden kész is!
Persze így is meg lehetne oldani, ha létezne olyan sablon, ami pont úgy van kialakítva, hogy az ügyfél korábbi honlapjának a tartalmi elemei átalakítás nélkül éppen belepasszoljanak. Naná, mert ez csak így megy.
A weboldalkészítés több, mint sablonzsonglőrködés
Ahhoz, hogy megértsük, miért nem elég egy jó sablon, elsőként azt kell látnunk, hogy bár a magyar nyelvben nagyjából mindent sablonnak nevezünk, ami a WordPressben előfordul, az angol meghatározások sokkal árnyaltabbak és kifejezőbbek.
- Theme: ez határozza meg a keretrendszert, hogyan lehet alakítani a fix tartalmakat és megjelenést a honlap teljes egészére nézve (pl. lábléc, fejléc, betűtípusok, linkek színei) – Ezt magyarul sablonnak hívjuk, még a WordPress menüpontban is, ahol a theme-ek sorakoznak.
- Template: ami alatt fix oldalkialakítást értünk, pl. egy kész kezdőoldalt. Template lehet egy blokk is (pl. nyitó blokk, csapat bemutatása, hírlevél-feliratkoztató blokk stb.), azaz minden, ami „konyhakészen” van, akár átalakítás nélkül felhasználhatók – na jó, a szöveget azért nem árt átírni benne. Magyarul ezt is sablonnak fordítjuk.
- Template kit vagy demo: itt már nem csupán egy-egy oldal elrendezése van kialakítva, hanem egy komplett weboldal minden oldala készen áll a telepítésre. Mily meglepő, erre sincs jobb szavunk a sablonnál. 🙂
A legtöbben azt gondolják, hogy a sablon szó automatikusan mindhárom fogalmat magában foglalja, pedig nem minden theme rendelkezik template-tel vagy demoval.
A template-ek általában egyszerű séma szerint vannak felépítve, hogy a lehető legtöbb igényt kielégítsék, ezért mellőznek minden egyedi gondolatmenetre emlékeztető elemet.
Nem véletlen tehát, hogy mi még egyetlen olyan ügyféllel sem találkoztunk, akinek az igényeihez tökéletesen passzolt volna a piacon kínált egyébként sok ezer sablonok egyike is.
Ez pedig nem véletlen: egy jó weboldal felépítését nem a sablon határozza meg, hanem az ügyfél célközönsége, szolgáltatása, terméke, amit értékesíteni szeretne. A kommunikáció stílusa, a buyer personák gondolkodása és vásárlói szokásai, döntésmechanizmusai, a konverziós célok, az edukációs szándék… Megannyi rendkívül fontos tényező, mely sokkal fontosabb, mint hogy a honlap „jól nézzen ki”.
A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy amint a megrendelő a folyamat felépítését tekinti elsődlegesnek, azonnal rájön, hogy a megfelelő felület kialakítása lényegesen egyszerűbb – és időbeni, anyagi ráfordításban is ténylegesen olcsóbb –,mint heteket, hónapokat rászánni a megfelelő sablon megtalálására, a szükséges meghozandó kompromisszumokról nem beszélve.
Szeretnéd átgondolni jelenlegi weboldalad felépítését, tartalmi és vizuális elemeit? A Helyesen magyarul kedvezményes ajánlatai közül válaszd a weboldalaudit szolgáltatást, és kapj átfogó képet honlapod állapotáról! Már tudod, hogy változtatnál, de úgy érzed, egyedül nem megy? Csapatunk örömmel áll rendelkezésedre az első lépéstől az utolsóig weboldalkészítés során! Írj nekünk most!
Pálffy Magdi
grafikus, webdesigner