A honlapkészítés könnyűnek tűnik, sokak szerint a weboldalkészítés a hülyének is megy.
Valójában azonban egy sikeres, jól konvertáló oldal elkészítésének feltétele, hogy annak tulajdonosa ismerje és értse a saját ügyfélkörét. Vagyis belássa, hogy nem sablonokban és kötelező elemekben, hanem ügyfélélményben, elérési útvonalakban, problémamegoldás iránti elkötelezettség mentén kell gondolkodnia.
Sok oka lehet annak, hogy a honlapkészítés elakad
Sok olyan ügyféllel találkoztam az évek során, akinek „egy jó ismerőse” készítette a weboldalát. Az eredmény valahogy mindig ugyanaz lett: a kliens finoman szólva is úgy érezte, cserben hagyták, és végül kisebb-nagyobb összeg eltapsolása után megelégelte a kiszolgáltatottságot, majd szakemberhez fordult.
A katasztrofális végeredménnyel járó próbálkozások ráadásul jó eséllyel tipizálhatók. A leggyakoribbak az alábbiak:
- az informatikus weboldalkészítő. Az ismerős rendkívül gazdag felszereltségű honlapot ad át, kismillió szipi-szupi bővítménnyel. A bővítmények jellemzője, hogy egy valamit tudnak csak, kis fejlesztők gyártmányai. Csakhogy az azokat előállító cégek – mivel gazdaságilag nem fenntarthatók – egy idő után lehúzzák a rolót. Vagyis nem küldenek több frissítést a bővítményre. Márpedig ha egy bővítmény nincs rendszeresen frissítve, a honlapkészítés teljesen felesleges, hiszen hiába minden befektetett munka, a weboldal idővel összeomlik.
Az ok egyszerű: a sok elavult bővítmény többé már nem kompatibilis a WordPress-szel. Arról nem is beszélve, hogy a honlap tulajdonosa a bővítmények nagy többségéről valójában azt sem tudja, hogy eszik-e vagy isszák, épp ezért nem is szolgálják őt. Sőt, mivel a megrendelő retteg attól, hogy tönkreteszi a saját felületét, inkább be se lép. - a lelkes rokon weboldalfejlesztőnek áll. Ezek a weboldalak általában mutatós oldalelrendezéssel, szemnek kedves dizájnnal rendelkeznek. Csakhogy többnyire olyan alapvető funkciók hiányoznak róluk, mint az SSL, az analitika, a sütik vagy működőképes űrlapok. A jogi megfelelőségről pedig még nem is beszéltünk!
A legtöbbször az ilyen honlapoknál futok bele olyan sablonokba is, melyek elvileg egyszeri díjfizetéssel járnak, de mivel a frissítést a gyártó technikai supportnak tekinti, fizetni kell érte. Ami jellemzően akkor derül ki, amikor a honlap összeomlik. A másik tipikus weboldalkészítési hiba, hogy a lelkes rokonok annyira megörülnek a látványos dizájnmegoldásokat lehetővé tevő bővítményeknek, hogy ész nélkül telepítik őket. Azt már nem értik, hogy egyik pillanatról a másikra miért nem tölt be a weboldal… Pedig csak egyszerűen megtelt a tárhely.
- honlapkészítés a magát szakembernek valló kontár által. Ez a típus a legelvetemültebb, hiszen jó fellépése és látszólagos hozzáértése miatt sokakat behúzhat a csőbe. Ha az ügyfél őt választja, akkor olyan amatőr dolgozik a honlapkészítés feladatán – többnyire egy tonna pénzért –, aki egyetlen dologban iszonyat erős: marketingben! Fantasztikusan fényezi magát, és mindenre magabiztosan bólint rá, hiszen ő majd megoldja okosba’. Egészen addig, amíg valamilyen tényleges kihívást jelentő feladattal nem szembesül. Akkor ugyanis elpárolog, képtelen határidőben megegyezni, vagy ami még rosszabb, ígérget, hogy aztán örökre eltűnjön.
Az ilyen honlapok valójában sosem készülnek el, és csak az ügyfél jóhiszeműségén, türelmén múlik, hogy mikor jön rá: nem azért nem haladnak a dolgok, mert az illető annyira elfoglalt, hanem azért, mert nem tudja elvégezni a vállalt feladatot.
Amihez egy WordPress honlap készítéséhez érteni kell
Egy jó WordPress-alapú honlap elkészítéséhez számos részterületet kell átgondolni. Tudunk kell például, hogy milyen alapokra építkezünk. Azaz milyen keretrendszerrel (a.k.a sablonnal) érdemes dolgozni, ami megbízható és mindig kapunk rá frissítést. Jó tudni, hogy a fizetős verziók nem mindig a legjobbak, az ingyeneseknél viszont állandó a rizikó, hogy idővel a fejlesztő felhagy a karbantartásával.
Tisztában kell lennünk azzal is, hogy milyen oldalépítővel dolgozunk, hiszen nem mindegy, hogy az kompatibilis-e a választott sablonunkkal. Ahogy az sem, milyen az oldalépítő dizájnkészlete, használható-e egyedi igények esetén is, vannak-e hozzá kész oldalelrendezések, és azok tetszőlegesen, könnyen átalakíthatók, személyre szabhatók-e. Lényegi kérdés az is, milyen fejlesztői gárda áll mögötte, milyen iramban növekszik a cég, mennyire segítőkész és megbízható a support, illetve a hibafelkutatásban és -elhárításban mennyire profi a cég.
Képben kell lenni azzal is, milyen bővítmények szükségesek az optimális működéshez. Illetve meg kell fontolni, milyen egyéb bővítmények és programok, applikációk érhetők el, melyek a honlap tulajdonosának munkáját segítik. Legyen szó analitikáról, automatizmusokról, reporting- vagy a keresőoptimalizált szövegek megírását támogató eszközökről, illetve mindezek integrációjáról, a cél azonos. A felhasználóbarát működés és az ügyfélélmény egyidejű kialakítása és megtartása.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy egyetlen honlap sem önmagáért való. Vagyis nem árt némi rendszerszemlélet, hiszen nem mindegy, hogyan és kiknek akarunk eladni, hogyan irányítjuk a látogatókat, és miként tartjuk őket a honlapon, illetve tartunk hosszú távon a bűvkörünkben.
Végül, de nem utolsósorban, szerencsés, ha a weboldalkészítőbe szorul némi empátia és emberismeret is. Hiába akar az ügyfél kacsalábon forgó űrhajót, ha még azzal is nehézségei vannak, hogy meg tudja fogalmazni, kiknek is akar „eladni”.
A lépésről lépésre haladás, a folyamatos építkezés és szintlépés sok esetben célravezetőbb, mint ráerőltetni az ügyfélre egy „tutira működő ügyfélfogó gépezetet”, ami nem azért nem fog működni, mert technikailag nincs jól felépítve, hanem mert a gép lelke, maga a vállalkozó hiányzik belőle.
A honlapkészítés művészet és tudás egyensúlya
Az igazán profi honlapok csapatmunka eredményeként jönnek létre. A weboldalkészítéshez ugyanis kell egy profi grafikus, aki kiváló minőségű, megjegyezhető logót készít olyan arculattal, amibe nemcsak az ügyfél lesz szerelmes, hanem a weboldal látogatói is. Kell hozzá egy ügyes webdesigner, aki képes esztétikusan, logikusan és technikailag jól felépíteni a honlapot, emellett eligazítja az ügyfelet a technikai megoldások útvesztőjében. Jó, ha van a csapatban egy marketingszemlélettel megáldott szövegíró, aki pontosan tudja, hol és milyen nyomógombokat kell elhelyezni a szövegben, hogy az hasson, és a látogatót tényleg oda vezesse a megrendelő vagy időpontkérő űrlaphoz. (Pro tipp: Ha szeretsz szöveget írni, akkor sem árt, ha egy szövegíró átnézi, és esetleg „honlaposra” szerkeszti a mondandódat.)
Igényes megjelenés esetén nem árt, ha a szöveg korrektúrázva van, azaz hibamentes. A helyesírás és a választékos szövegek kiváló szűrők, és ha a célcsoportod is igényes, nem hagyhatod figyelmen kívül a szövegek nyelvi korrektségét sem.
Jó, ha van egy marketingstratéga a csapatban, hiszen ő segíti a vállalkozót a helyes döntések meghozatalában, legyen szó célcsoportelemzésről, marketingstratégiáról, fejlesztésekről, és fogja a kezét a vállalkozónak, amikor tanácstalan. Az organikus találatok miatt egy jó SEO-szakember sem árt, hiszen ő felkutatja, milyen kulcsszavakkal érdemes dolgozni, kijelöli, hova kell azokat elhelyezni a tartalomban, és segít, hogy a keresőmotorok is biztosan megtalálják a szövegeket.
Ha pedig hirdetni is szeretnéd a tartalmaidat, jól jöhet egy hirdetési szakember, aki a honlapkészítővel és a marketingessel együttműködve nemcsak feladja a hirdetéseket, hanem képes az eredményeket is monitorozni. Vagyis pontosan meg tudja neked mondani, hogy melyik gombra hányan kattintottak a weboldalon.
Jó hír, hogy a Helyesen magyarul csapatával mindezt egy helyen megkaphatod! Ha új honlap készítése mellett döntöttél, vagy szeretnéd megújítani meglévő weboldaladat, írj nekünk az info@helyesenmagyarul.hu vagy az irodavezeto@helyesenmagyarul.hu e-mail-címre, és mi hamarosan felvesszük veled a kapcsolatot!
Pálffy Magdi
grafikus, webdesigner