You are currently viewing A könyvkiadás kulisszatitkai – így lesz egy kéziratból nyomtatott könyv

A könyvkiadás kulisszatitkai – így lesz egy kéziratból nyomtatott könyv

  • Post category:Blog

Hogyan lesz a kéziratból valódi, kézzelfogható produktum? Mi már tudjuk, hogy a könyvkiadás izgalmas, összetett folyamat. Akár most kezded az írást, akár már ott lapul a kész kézirat a fiókodban, fontos tudnod, milyen lépéseken keresztül vezet az út a könyvesboltig.

A könyvkiadás olyan, mint egy hosszú utazás: az írói gondolat csírájától indul, és egy kész, nyomtatott könyvig jut el. Lássuk, mi történik ezalatt! 

1. Írómentorálás – ha a kézirat még csak formálódik

Nem mindenki ül le úgy írni, hogy már pontosan tudja, mit szeretne kiadni. Ilyenkor jön jól valaki, aki fogja a kezedet, segít a struktúra kialakításában, az ötletek csiszolásában, és abban, hogy a szerző végül egy jól szerkesztett, érett kéziratot adhasson át a kiadónak. Gondoljunk csak arra, hány világhírű író dolgozott szerkesztőkkel és mentorokkal – még a legjobbaknak is szükségük van a kezdeti támogatásra, sőt, a legkiforrottabb íróknak is jól jön a „második pár szem”, legalább egy könyvkiadásban jártas, tapasztalt előolvasó.

2. Szerkesztés – amikor a szöveg megkapja a végső formáját

Egy jól megírt szöveget is lehet még felfelé csavarni. A szerkesztő segít a felesleges részek kigyomlálásában, a mondatok gördülékenyebbé tételében, és abban, hogy a könyv valóban lekösse az olvasót. Ahogyan Elmore Leonard, a kevéssé ismert, ám zseniális krimiíró (az ő nevéhez fűződik a Jackie Brown című Tarantino-film eredetije is) leszögezi: „A jó írásban nincsenek felesleges szavak. A szerkesztő szikével dolgozik, nem ecsettel.” Ez a lépés hasonlít a szobrászat utolsó fázisához: a véső finom mozdulatai adják meg az alkotás végső karakterét.

3. Borítótervezés – az első benyomás ereje

Egy könyvet igenis sokszor a borítója alapján ítélnek meg – különösen, ha még ismeretlen a szerző! Amíg a szöveg szerkesztése zajlik, a borítótervező dolgozni kezd a vizuális megjelenésen. Egy jól sikerült borító nemcsak az olvasók figyelmét vonzza magára, hanem a marketing egyik legfontosabb eleme is lesz – gondoljunk csak arra, mennyire felismerhetőek egyes bestseller könyvek ikonikus borítói. Nem utolsósorban a marketingkampány miatt is időben el kell készüljön a borító, hogy beindulhasson a könyv hirdetése.

4. Korrektúra 1.0 – a részletek tökéletesítése

A szerkesztést követően jön a korrektúra első fázisa, melynek során a szöveget helyesírási, nyelvhelyességi és stilisztikai szempontból ellenőrizzük. A cél az, hogy ne maradjanak benne elütések, ismétlések vagy szerkezeti problémák, hiszen ezek könnyen megtörhetik az olvasás élményét. Hiszen már a nyúlfarknyi közösségi médiás hirdetésekben is bántóan szemet szúrnak a hibák, mint az egy korábbi felmérésünkből kiderül. És hogy mennyit ér a korrektúra? Ebben a cikkünkben megkapod rá a választ.

5. Tördelés – amikor a szövegnek kezd könyv formája lenni

A tördelő gondoskodik arról, hogy a könyv vizuálisan is élvezhető legyen. Milyen betűtípust használjunk? Milyen legyen a sorköz és a margók aránya? Egy regény más tördelést kíván, mint egy ismeretterjesztő könyv vagy egy verseskötet. Itt dől el, hogy a könyv kényelmesen olvasható lesz-e, élmény lesz-e a szemünknek végigfutni a sorokon.

6. Korrektúra 2.0 – az utolsó simítások

A tördelés után egy újabb korrektúra következik, hogy a nyomdába kerülő változat hibátlan legyen. Egy elírás vagy elcsúszott mondat még ilyenkor is kiderülhet, ezért ez a lépés sem maradhat ki.

7. Tördelt anyag véglegesítése

A második korrektúra utáni javításokkal elkészül a végső fájl, amely immár nyomdakész. Ez az utolsó alkalom, hogy bármilyen apró módosítást eszközölhessen a szerző vagy a kiadó, innentől „senki többet harmadszor”.

8. Nyomtatás – a pillanat, amikor a könyv életre kel

A nyomda elkészíti a fizikai példányokat, és ezzel megszületik a könyv. Ma már nem csak hagyományos nyomtatás létezik: egyre többen választják a print-on-demand (igény szerinti nyomtatás) lehetőséget is, amely rugalmasabb megoldás lehet kisebb példányszámok esetén. Magyarországon ez a nyomtatási mód még nem terjedt el, de az Amazonon történő értékesítéseknél ezt használják.

+1. Marketing – a siker kulcsa

Egy könyv nem adja el magát! Az ideális eset az, ha a marketing már az írással egy időben elindul. Egy erős közösségimédia-jelenlét, előrendelések és célzott hirdetések segíthetnek abban, hogy a könyv idejekorán elérje azokat, akik számára készült. Gondoljunk csak arra, hány sikeres szerző kezdte az építkezést a saját blogján vagy Instagram-oldalán! Talán a kényszer vitte rá, mert eleinte egy kiadó sem érdeklődött a kézirata iránt, az olvasókat mégis maga mellé tudta állítani, és akkor elérkezett a könyvkiadás nagy pillanata.

A könyvkiadás mint alkotói folyamat

A könyvkiadás több mint technikai lépések sorozata: egy kreatív és stratégiai folyamat, sok ember összehangolt munkája, amelynek során az ötletből kézzelfogható valóság lesz. Egy jól átgondolt kiadási koncepció, ahol minden a helyén van, nemcsak a minőségi könyvet garantálja, hanem azt is, hogy az olvasók rátaláljanak – és beleszeressenek.

Neked hogy áll a könyved?

Szívesen mozdítanánk elő a sikeredet! Ha elküldöd a nyers kéziratodat, szakértőink véleményezik, és természetesen a kiadási folyamatba is belevághatunk, ha kellően kiforrott a műved.

Hollósy Évi

Szerkesztő, korrektor, szövegíró, fordító