Könyvet írtál, és most szeretnéd kiadni? Gratulálunk! Ám mielőtt belevágsz a kiadási folyamatba, fontos, hogy tisztában legyél a legfontosabb lépésekkel és buktatókkal.
A könyvkiadás nem csupán arról szól, hogy a munkád nyomtatásba kerül – számos jogi, szakmai és marketingkérdést is figyelembe kell venned. Lássuk a legfontosabbakat!
1. Titoktartási nyilatkozat nélkül ne add ki a teljes kéziratot!
Mielőtt bárkinek is elküldenéd a kéziratot, mindenképp írass alá egy titoktartási nyilatkozatot a kiadóval, illetve annak illetékeseivel. Ez a dokumentum védi a szellemi tulajdonodat, és biztosítja, hogy mások ne használhassák fel az alkotásodat az engedélyed nélkül.
2. Tájékozódj a kiadási és értékesítési jogok átruházásáról!
A kiadási szerződés aláírása előtt mindenképpen tisztázd, hogy a kiadó átveszi-e a kiadási és értékesítési jogokat. Ez meghatározza, hogy te mint szerző, megőrzöd-e a jogokat, vagy a kiadó birtokolja a jövőben azokat. Ha a jogok a kiadó tulajdonába kerülnek, az befolyásolhatja a bevételeidet és a könyv elérhetőségét – tulajdonképpen onnantól nagyon kevés ráhatásod lesz arra, hogy mi történik vagy éppen nem történik a könyveddel.
3. Kinek a dolga a marketing?
A könyv sikerének a kulcsa a hatékony marketing. Mielőtt aláírsz egy szerződést, beszéld át az együttműködő kiadóval, hogy ki végzi el a könyv marketingjét. Ha a kiadó vállalja, érdemes részletesen érdeklődni, hogy pontosan mit tartalmaz a marketingcsomag (pl. hirdetések, közönségépítés, rendezvények), és hogy milyen eredményeket várhatsz tőle. A marketing kulcsfontosságú a könyv sikeréhez.
4. Szakemberekkel dolgozz, akik tudnak referenciát felmutatni!
A könyvkiadás egy összetett folyamat, amelyben fontos, hogy olyan szakemberekkel dolgozz, akik rendelkeznek referenciákkal és tapasztalattal. Ők garantálhatják a minőséget, a referenciák pedig arra jók, hogy már a kezdet kezdetén bízhass bennük.
5. Tisztázd a pénzügyi feltételeket!
Ez egy különösen sarkalatos pontja a szerződésnek, és feltételezzük, hogy alapos körültekintéssel jársz el, mielőtt bármilyen egyezséget is aláírnál. Az esetleges pénzügyi csalódások elkerülése érdekében javasoljuk, hogy az alábbi ellenőrzőlistán mindenképp menj végig:
a) Mennyi lesz az előleg?
b) Hogyan oszlik meg a bevétel?
c) Milyen költségekre kell számítanod?
6. Ne feledd a korrektúrát és a szerkesztést!
Sokat írtunk már erről, és még fogunk is, mert ez kiemelten fontos terület, ha azt szeretnéd, hogy az olvasóid egy igényes kiadványt fogjanak majd a kezükbe. Bármilyen megoldást is választasz a kiadás tekintetében, kéziratodat küldd el egy profi szerkesztőnek és korrektornak.
7. Gondolkodhatsz digitális kiadásban is – főleg szakkönyv esetében
A digitális könyvpiac egyre növekszik, ezért érdemes elgondolkodni az e-könyv kiadásán. Ezek ugyanis olcsóbbak és elérhetőbbek – neked is, de az olvasóknak is. Ha még nincs megalapozott hírneved és olvasótáborod, ezzel a megoldással több potenciális olvasóhoz juthatsz el.
Viszont azzal is tisztában kell lenned, hogy a magyar mentalitás nem minden esetben támogatja az e-könyveket: ha egy ember megvette, onnantól kezdve bárki olvashatja. Szakkönyvek esetében ez kevésbé bevett szokás.
8. Ne feledd a közösségépítést!
A könyv sikerének egyik kulcsa a közösségépítés. Már a kiadás előtt kezdd el építeni a közösségedet:
- Hozz létre egy külön csatornát a népszerű közösségi felületeken az írói munkásságodnak.
- Vezess blogot a témában.
- Vedd fel a kapcsolatot más szerzőkkel és influenszerekkel, már csak a tapasztalatcsere miatt is.
+1 tipp: Legyél türelmes és kitartó!
A könyvkiadás egy hosszú folyamat, amely sok türelmet és kitartást igényel. Ne add fel, ha nem minden úgy megy, ahogy tervezted. A kitartás vezet a hosszú távú eredményekhez.
Ne feledd: A könyved nem csupán egy mű, hanem egy álom valóra váltása. Legyél büszke rá, és tegyél meg mindent, hogy a lehető legtöbb olvasóhoz eljusson!
Lapul egy kész kézirat a fiókodban?
Kérd szakértőink véleményét arról, hogy megérett-e már a kiadásra. Egy titoktartási nyilatkozat aláírása után szívesen átnézzük!

Mosolygó-Marján Böbe
Helyesen magyarul – Tulajdonos és ügyvezető